frame
zarejestruj
Miodny.PL Logo























Nie masz uprawnień redakcyjnych!

Dlaczego nasze serwisy wykorzystuja pliki cookies?
Uzywamy w celach statystycznych, reklamowych oraz autoryzacyjnych. Zawsze mozesz zastrzec cookies w swojej przegladarce. Jesli nie to pamietaj, ze m.in. nasza strona korzysta z tej technologii...


artykul
Data: 2010-02-08, autor: Nitrox, dotyczy: PC

[retro] Need for Speed: Porsche Unleashed


A więc mam dziś na warsztacie Need for Speeda część piątą,
||
need for speed porsche
||
czyli Porsche Unleashed za oceanem, w Europie Porsche 2000. Nasi młodsi czytelnicy zapewne nie bardzo zdają sobie sprawę, o czym ja właściwie tutaj piszę, ale właśnie w tym celu powstał kącik Retro w naszym serwisie – aby przybliżyć tym młodszym gry, w które Ci starsi zagrywali się dawno temu.


Co i jak?

NFS: Porsche Unleashed ukazał się w 2000 roku na PC, PlayStation i Gameboya Advance – calutkie (no prawie, bo w marcu) 10 lat temu. Było to swego rodzaju zaskoczenie dla ówczesnych fanów serii ze względu na fakt umieszczenia w grze pojazdów tylko i wyłącznie jednej marki – Porsche. Ponadto gra przybrała charakter bardziej symulacyjny niż zręcznościowy, co zraziło wielu fanów serii, którzy uwielbiali ucieczki przed policją z Hot Pursuit (NFS III) i typowo arcade’owy model jazdy, ale z drugiej strony przyciągnęło całe rzesze fanów pragnących prawdziwej symulacji, których to w tamtych czasach zbyt dużo na rynku nie było. NFS Porsche to prawdziwy symulator pełną gębą, który często wymagał hamowania, a nie tak jak w poprzednich częściach, grzania z wciśniętym gazem do dechy.


Instalacja.

Miałem pewne obawy wkładając płytkę do mojego napędu DVD, czy uda mi się to cudo odpalić na moim monstrum z 2006 roku z kartą graficzną z roku 2008 i Windowsem 7 na dysku. Na szczęście instalacja, wbrew moim obawom, przebiegła bezproblemowo. Potem jeszcze patch 3.5 dla złudzenia, że może wszystko będzie OK.


I jedziemy…

Dwukrotny klik na ikonkę gry i chwila niepewności – odpali, czy nie, a może wywali niebieski ekran?... Jest, działa! Moja kochana gra, w którą tak się zagrywałem 10 lat temu jeszcze na Windowsie 98 ma się wbrew pozorom bardzo dobrze i to na najnowszym systemie Microsoftu. Menu główne na mojej panoramie 19” w rozdzielczości 640x480 wygląda okropnie, nie da się tego ukryć. Skalowanie obrazu zrobiło swoje. Popatrzmy co my tutaj mamy…

Obrazek

Tryb Singleplayer pozwala na swobodną zabawę w quick race’ach i knock-outach, czyli wyścigach, w których po każdym okrążeniu odpada ostatni kierowca.
Obrazek

Multiplayer zapewne kiedyś był popularny… teraz serwery, zastąpione przez czterordzeniowe potwory do obsługi NFS Shift, leżą gdzieś na skupie złomu i straszą ptaki. Jedyne co tutaj działa, to gra przez LAN.

Factory driver – prawdziwa gratka dla fanów Porsche. W tym trybie wcielamy się w kierowcę testowego Porsche i wykonujemy coraz to trudniejsze zadania dawane nam przez zarząd firmy – oczywiście na czas, bo jakżeby inaczej i często wbrew przepisom drogowym (ucieczka przed policją również się zdarza).

Evolution – oto rdzeń tej gry. To właśnie w tym trybie „przejeżdżamy” ją od początku do końca. Zaczynamy w latach 50 od najstarszych „porszaków” kończąc na tych najnowszych, tj. z roku 2000 (gra nie zna najnowszych modeli, ale to chyba rzecz normalna). Mamy tutaj do dyspozycji wręcz cały arsenał części, które możemy kupić i zamontować. Oczywiście wszystkie posiadają własne, bardzo skomplikowane nazwy, które nic nie mówią normalnemu graczowi chyba, że bardzo interesuje się samochodami – do tego stopnia, że zna nazwy poszczególnych podzespołów i to po angielsku. Po montażu możemy sprzedać stare części i to nie za połowę ceny, tak jak to ma miejsce w nowszych grach. Ich cena zależy od tego jak długo były używane i w jakiej są kondycji. Ponadto mamy możliwość wejścia do „warsztatu” i poustawiania różnych rzeczy, o których nie będę pisał, bo nie mam zielonego pojęcia. Jest tam masa suwaków, przełożeń, no po prostu raj dla maniaków motoryzacji i nie jest to czcze gadanie, ponieważ każda zmiana części czy ustawienia pojazdu ma swoje odzwierciedlenie w praktyce. Na szczęście aby przejść tryb Evolution, a tym samym całą grę, wystarczy wymieniać części w wozach regularnie – nie ma konieczności zmieniania ustawień, gdyż te ustawione domyślnie przez grę wydają się być całkiem optymalne.


następna strona


Obrazek
Tryb ewolucji to także zniszczenia pojazdów, tj. im bardziej podczas wyścigu uszkodzimy pojazd, tym więcej będziemy musieli wydać zielonych na jego naprawę po wyścigu, a z kasą się nie przelewa, więc trzeba uważać na trasie, co by się znacząco nie poobijać, bo może się okazać, że nie stać nas na kolejny wózek i jesteśmy zablokowani. W takim wypadku jedynym wyjściem pozostaje sprzedaż wozów, które z takim mozołem i ciułaniem udoskonalaliśmy. Nawet wstęp na wyścig kosztuje swoje.

Co do samochodów w trybie ewolucji, możemy je zdobywać na dwa sposoby. Kupno nowego pojazdu jest dobrym rozwiązaniem jeśli mamy kasę, aby go potem odpowiednio udoskonalić. Jednak jest w NFS Porsche opcja zwana „used cars”, czyli używane samochody. Na „giełdzie” możemy wcale nie rzadko wyczaić okazję i pomimo faktu, że samochody tam wystawione są często paskudnie poobijane i wymaltretowane, mają w sobie najlepsze dostępne części i jedyną kasą, którą musimy w nie włożyć będzie kasa przeznaczona na naprawę, a ta suma z kolei jest o wiele niższa niż kupno nowego wozu i części do niego. Oczywiście używane samochody sporo kosztują, ale i tak o wiele mniej niż nowe z maksymalnym dopakowaniem.

No to się rozpisałem o trybie evolution…, dodam jeszcze, że mamy tutaj trzy tzw. Ery. Classic Era, Golden Era oraz Modern Era. Po ukończeniu każdej z nich uzyskujemy dostęp do specjalnego wyścigu w Monte Carlo trwającego 10 okrążeń. Jeśli go wygramy, nagrodą będzie w zależności od ukończonej Ery: 550 Spyder (Classic), Moby Dick (Golden), 911 GT1 (Modern). Oczywiście te samochody można kupić w sklepie, ale ich cena jest… oszałamiająca :P.

Porsche Chronicles
Kroniki Porsche, to prawdziwa gratka dla fanów marki. Mamy tutaj masę zdjęć każdego modelu wypuszczonego przez Porsche w latach 1950-2000 i kilka filmików opisujących każdą serię (356, 911 itd.).


Technikalia

Oprawa audio-wizualna NFSa 5 w roku 2000 powodowała opad szczęki i nagłą potrzebę wymiany sprzętu na lepszy (jeśli ktoś grał na blaszaku). Jednakże grafika, która zwalała 10 lat temu z nóg dziś może już co najwyżej wywoływać uśmiech politowania na twarzy i ewentualnie łezkę sentymentu. Zastanawiacie się pewnie, czemu umieszczone w tym artykule screeny są w „zabójczej dla oka” rozdzielczości 640x480? Odpowiedź jest prosta – gra nie pozwala w menu ustawić innej rozdzielczości. Możemy ustawić wyższą rozdziałkę, ale gra „przejdzie” na nią dopiero, gdy klikniemy magiczny przycisk RACE. Po wyścigu wracamy do 640x480. Natomiast to co mnie zdziwiło, to fakt, że Porsche 2000 obsługuje rozdzielczości panoramiczne! Produkcja z 2000 roku obsługuje rozdzielczości 16:9 i 16:10. Spokojnie mogłem ustawić 1440x900, nie wiem tylko czemu wówczas nie miałem możliwości wybrania palety kolorów 32bit tylko 16bit. Na innych rozdzielczościach była dostępna 32bit, np. na 1280x800, 1360x768, itd. – jedynie 1440x900 nie dawała takiej możliwości. Warto dodać, że nowsze części NFSa, choćby Most Wanted z 2005, czy Carbon z 2006 nie mają wsparcia dla rozdzielczości panoramicznych, podczas gdy Most Wanted nie pozwala ustawić wyższej niż marne 1024x768!

Oprawa dźwiękowa, a dokładniej ta muzyczna, zasługuje na najwyższe uznanie. Utwory są świetnie dobrane i dodają grze charakteru. Natomiast co do dźwięków silnika… no cóż, to był rok 2000, więc czego się tu czepiać? Normalka, że samochody brzmią jak odkurzacze i suszarki do włosów, zwłaszcza te najnowsze modele 911. O dziwo stare 356 brzmią bardzo wiarygodnie w odróżnieniu do tych nowszych.


Podsumowując…

Oceny NFS Porsche wystawiać nie będę, bo nie czas i nie miejsce na to. Ta gra już została oceniona w 2000 roku, więc byłoby to niezbyt obiektywne. Powiem tylko tyle, że każdy miłośnik ścigałek powinien w NFSa Porsche zagrać i zobaczyć jak się wapniaki bawiły dekadę temu :-)

poprzednia strona

Autor:

Nitrox


 

||
Video 1256
||

Need for Speed Porsche Unleashed


Gameplay of the Need for Speed Porsche Unleashed.PC configuration? It runs on almost every PC starting from 2000....



Pora na Wasze komentarze:


||

Witaj niezarejestrowany, możesz dodać swój komentarz, jednak ten będzie widoczny po akceptacji przez moderatora. Zaloguj się aby dodać komentarz bez czekania:



Nick:

||


Tylko zarejestrowani użytkownicy mają odblokowane wszystkie funkcje serwisu (w zależności od poziomu).

Zachęcamy do rejestracji, zalogowania lub przypominacza hasła. Osoby zalogowane są premiowane m.in. brakiem wyświetlania reklam w serwisie i gwarantujemy brak spamu na poczcie. Zarejestrowani maja dostep do serwisu w wyzszej jakosci.




Nintendo GamersGate IQ Publishing Cenega City-Interactive Techland
Nasz serwis wciąż ewoluuje, cały czas szukamy miejsca w internecie, które nie wypełniają inne serwisy. Na początek próbujemy otworzyć się i zjednoczyć z naszym serwisem inne strony tematyczne. Jeżeli jesteś w redakcji dobrego ale niezbyt popularnego serwisu - skorzystaj z naszego darmowego programu promocji takich serwisów! Szczegóły dostaniesz po rejestracji i wysłaniu wniosku o Współpracę za pomocą tego formularza