frame
zarejestruj
Miodny.PL Logo























Nie masz uprawnień redakcyjnych!

Dlaczego nasze serwisy wykorzystuja pliki cookies?
Uzywamy w celach statystycznych, reklamowych oraz autoryzacyjnych. Zawsze mozesz zastrzec cookies w swojej przegladarce. Jesli nie to pamietaj, ze m.in. nasza strona korzysta z tej technologii...


artykul
Data: 2012-08-25, autor: Night_Wolf, dotyczy: Wszystkie

Relacja z GamesCom 2012


Gamescom 2012 - święto europejskich, a więc i polskich graczy. Jak
||
gamescom 2012
||
wypadło w tym roku?

Poniżej zamieszczam alfabetyczny spis wydawców, których gry udało mi się obejrzeć, a w większości też w nie zagrać na targach w dniach od 15.08 do 18.08.2012. Zapraszam do lektury.

2K Games
Na pierwszy ogień poszedł sequel bardzo dobrze przyjętej gry Borderlands. Niestety wersja testowa dostępna była tylko na Xboxie 360 i do tego po niemiecku. Dla osoby, która z FPSami na konsoli ma do czynienia tylko na targach, nie była to specjalnie komfortowa sytuacja. To co warto odnotować, to fakt, że grafika nie dość, że się nie zestarzała to w drugiej części została ulepszona (jest też bardziej kolorowo). Pod względem rozgrywki nie ma co oczekiwać rewolucji, ale to bardzo dobrze. Więcej jest natomiast humoru i wydaje mi się, że gra może być nieco trudniejsza od oryginału.

XCOM Enemy Unknown może być bardzo udanym remake’iem UFO, na który od dawna czekają fani. Gra jest turową strategią tworzoną na Unreal Engine 3 dzięki czemu prezentuje się ładnie w aspekcie graficznym. Do zapoznania się z produkcją został udostępniony tutorial i początek rozgrywki. Niestety czas obcowania z demem był bardzo ograniczony więc mogę tylko stwierdzić, że siła nowego XCOMa może leżeć w zróżnicowaniu rozgrywki - nie można się skupić na jednym aspekcie gry, trzeba jednocześnie pamiętać o zarządzaniu swoimi żołnierzami, badaniach nad nowymi technologiami, rozwoju bazy itp.

Activision Blizzard
Na produkcje Blizzarda nie miałem okazji poświęcić większej ilości czasu. W nowym dodatku do World of Warcraft - Mists of Pandaria udostępniony został początek rozgrywki Pandarenem. Osoby, które są tym bardziej zainteresowane powinny spróbować zdobyć klucz do wersji beta i na własnej skórze przekonać się jak wygląda to rozszerzenie. Być może wstyd się przyznać, ale ze Starcraftem nie miałem wcześniej wiele do czynienia dlatego trudno się dziwić, że w rozgrywanej potyczce 1 na 1 w demie Starcraft II: Heart of the Swarm, przegrałem.

Call of Duty: Black Ops 2 zostało pokazane w bardzo porządny sposób, przynajmniej jeśli chodzi o stronę organizacyjną. Na początek można się było zapoznać z 15 minutowym filmikiem omawiającym najważniejsze zmiany w trybie multiplayer, a później przez 25 minut przekonać się jak to wygląda w praktyce. Najważniejszą zmianą w multi jest system budowania klas. Wprowadzono między innymi ograniczenie ilości ekwipunku jaki można sobie wybrać - jest to 10 miejsc. Oprócz tego nowością są tzw. wildcarts, czyli umiejętności pozwalające przykładowo wybrać dwa perki z danej grupy zamiast jednego. Killstreaki zastąpiono Scorestreakami - po uzyskaniu wymaganej ilości punktów z rzędu (nie tylko poprzez zabijanie przeciwników, ale również przez np. zdobywanie punktów na mapie) zostaną nam udostępnione wybrane wcześniej bonusy jak przykładowo UAV, czy zrzut paczki z wyposażeniem. Activision pozytywnie mnie w tym roku zaskoczyło swoim podejściem do targów bo było widać, że firma wyciągnęła wnioski z lat poprzednich. Chodzi mi tu przede wszystkim o fakt, że gracze mieli do dyspozycji aż 144 stanowiska do gry.

Bethesda
Muszę przyznać, że nie do końca rozumiem ideę wydawania Doom 3 BFG Edition. Gra na konsoli wygląda bardzo przeciętnie, a fakt, że po raz pierwszy dostępna będzie ona na PlayStation 3 nie do końca mnie przekonuje. Zastosowanie w grach 3D też już chyba specjalnie dzisiaj nie robi wrażenia. Należy jednak mieć nadzieję, że nowa zawartość, której nie dane mi było przetestować, chociaż częściowo zaspokoi osoby z wytęsknieniem oczekujące Dooma 4.

Dishonored na Xboxie 360 również, w sensie wizualnym, prezentował się gorzej niż powinien. Ale nie strona graficzna jest w przypadku tego tytułu najważniejsza. Tak jak byliśmy zapewniani od początku, rozgrywka będzie się różniła w zależności od tego jaki styl gry preferujemy i jakie umiejętności dla naszego bohatera wybierzemy. Misje skonstruowane są w sposób nieliniowy - do głównego celu możemy dostać się np. agresywnie przebijając się przez wrogie nam siły albo po cichu, używając zatrzymania czasu czy teleportu. Trudno określić na ile dostępny na targach fragment był reprezentatywny dla całości, ale mimo wielu dostępnych dróg gra może oferować całkiem spore wyzwanie (zwłaszcza na wyższych poziomach trudności).


następna strona


Capcom
Oprócz możliwości obejrzenia trailerów nadchodzących produkcji Capcomu w specjalnie przygotowanym do tego kinie (w tym premierowego Remember Me) gracze mogli też zapoznać się z fragmentami rozgrywek Devil May Cry, Resident Evil 6 i Lost Planet 3. O tym ostatnim trudno napisać mi coś konkretnego bo w przeznaczonym na grę czasie udało mi się tylko wsiąść do mecha, wyjść nim na powietrze mroźnej planety i wysiąść z niego...

Devil May Cry zapowiada się na satysfakcjonujący slasher. Osoby, którym nie będzie przeszkadzała zmiana wyglądu głównego bohatera powinny bawić się wyśmienicie, głównie dzięki szerokiej palecie umiejętności Dante i rozbudowanego systemu łączenia ich w kombosy.

W Resident Evil 6 zagrać można było dema kampanii Jake’a, Leona i Chrisa. Oczywiście na wszystkie nie wystarczyło czasu i mogę tylko potwierdzić to co już wiadomo - trudno powiedzieć czy nie zbyt duży akcent został postawiony na akcję.

Electronic Arts
W przypadku Electronic Arts jak zwykle można było liczyć na wysyp sequeli sequeli. Jednym z wyjątków było odnowienie marki Sim City. Fani symulacji rozbudowy miasta sprzed lat bez wątpienia mają na co czekać. Z ważniejszych aspektów rozgrywki warto wspomnieć o: informowaniu przez mieszkańców o trapiących ich problemach w mieście i sugerowanych rozwiązaniach; konieczności dbania o odpowiednie proporcje między strefami komercyjną, mieszkalną i przemysłową w mieście. Demo targowe zakończyło się deszczem meteorytów więc fanatycy katastrof również znajdą w grze coś dla siebie.

W Need for Speed: Most Wanted rozegrać można było tylko pojedynczy standardowy wyścig oraz następnie spróbować swoich sił w ucieczce przed stróżami prawa.

Nowy dodatek do Battlefielda 3 - Armored Kill przetestowałem pod kątem nowego trybu o nazwie Tank Superiority. Skupia się on na walce (z wykorzystaniem przede wszystkim czołgów) o jedną flagę Superiority umieszczoną na środku mapy. Przyznam, że mapę do prezentacji wybrano dość niefortunnie, ponieważ jak na możliwość wykorzystania pojazdów wydała się ona stosunkowo mała...

Do zamówień przedpremierowych Medal of Honor: Warfighter namawiał odwiedzających zespół Linkin Park (niestety tylko z ekranu). W samej grze spodziewać się możemy integracji z Battlelogiem, wykorzystania możliwości silnika Frostbite 2 i sześciu różnych klas żołnierzy w multi. Ciekawym rozwiązaniem wydaje się łączenie graczy w Fireteams, czyli dwuosobowe zespoły. Za wszelkie wspólne akcje członkowie takiego zespołu są premiowani. Poza tym w każdym momencie na ekranie widzimy podświetloną sylwetkę naszego kompana (przez ściany czy wszelkie inne przeszkody terenowe), a momencie gdy zabije go przeciwnik przez chwilę widzimy jego, podświetloną w taki sam sposób, sylwetkę. Jeżeli uda nam się zlikwidować go odpowiednio szybko, nasz partner odradza się błyskawicznie na prowadzonym przez nas żołnierzu. Na ile Fireteams się sprawdzą dowiemy się jednak dopiero po premierze gry.

Z gry Crysis 3 udostępniono niedawno ujawniony tryb Hunter Mode. W rozgrywkach PCtowych dwie osoby z maksymalnie szesnastu rozpoczynają go właśnie jako łowcy ze stałym maskowaniem kombinezonu i jedynie łukiem. Ich zadaniem jest likwidacja pozostałych wcielających się w C.E.L.L. graczy, którzy po śmierci również zostają Hunterami. Łowcy wygrywają wtedy kiedy uda im się zabić wszystkich reprezentantów C.E.L.L., a druga strona wygrywa w momencie osiągnięcia limitu czasu. Tryb mimo, że nie jest rewolucyjny to całkiem klimatyczny.

Po francuskim demie FIFY 13 mam mieszane odczucia. Z jednej strony wydaje mi się, że w porównaniu z 12 poprawiono animacje piłkarzy, zwiększono wpływ tego co się dzieje wokół na prowadzonego przez nas zawodnika i podania uczyniono bardziej precyzyjnymi, ale z drugiej nie jestem pewien czy są to zmiany mające decydować o ewentualnym zakupie nowej gry EA Sports. Oczywiście nie wszystkie nowości widoczne były w demie więc fani piłki nożnej nie muszą się tym przejmować.


poprzednia stronanastępna strona


Konami
Pro Evolution Soccer od jakiegoś czasu odstaje od swojego głównego konkurenta. Jak będzie z edycją 2013? Wiele wskazuje na to, że niewiele się zmieni mimo, że w grze Konami będzie więcej licencjonowanych drużyn niż poprzednio. Ja jako gracz przyzwyczajony do FIFY musiałem poświęcić chwilę na przypomnienie sobie sterowania. Powtórki bramek i ciekawszych akcji wyglądają bardzo “telewizyjnie” - ujęcia z różnych kamer robią dobre wrażenie. Zaniepokoiło mnie za to AI drużyny kontrolowanej przez komputer. Miała ona problemy z ustawianiem się na boisku i wyprowadzeniem akcji.

Nintendo 3DS nie miałem wcześniej w rękach, ale jako, że aktualnie jestem w trakcie przeżywania przygód w Castlevanii: Lords of Shadow to Castlevanię: Mirror of Fate właśnie na tego handhelda postanowiłem przetestować. Graczom udostępnione zostało całkiem długie demko (na tyle, że wokół mnie zebrała się pokaźna grupa osób czekających na swoją kolej). Graficznie MoF mnie nie urzekło, ale może cieszyć, że większość mechanik (walka, poruszanie się) żywcem przeniesiono z Lords of Shadow.

Namco Bandai
Dark Souls: Prepare to Die Edition zaskoczyło mnie dobrą jakością konwersji (w sensie graficznym i optymalizacyjnym) przynajmniej w trybie udostępnionym na targach, czyli czteroosobowej potyczce każdy kontra każdy na kwadratowej arenie. Jako, że grający do dyspozycji dostali różne klasy postaci, odpowiednie podejście taktyczne było priorytetem, a rywalizacja była bardzo przyjemna.

W grę Star Trek, rozszerzającą fabułę filmu z 2009 roku, grali tylko twórcy w kooperacji, a widzowie mogli to obserwować na dwóch ekranach w 3D. Na jednym dostępny był obraz z perspektywy Kirka a na drugim Spocka. Bohaterowie będą cechowali się nieco zróżnicowanymi umiejętnościami i w walce wykorzystają system osłon. Co może martwić, to fakt, że zaprezentowany fragment był do bólu liniowy, ale fani uniwersum prawdopodobnie będą zadowoleni.

Sony
Oprócz prezentowanej wcześniej rozgrywki w tryb multiplayer, w Niemczech można było zapoznać się również z fragmentem trybu single w God of War: Ascension widzianym wcześniej na filmiku promującym właśnie kampanię dla jednego gracza. Jako, że w poprzednie części nie grałem nie potrafię powiedzieć czy cokolwiek zmieniło się w mechanice gry, ale warto odnotować, że jest to dający wiele frajdy slasher z udanie wplecionymi QTE.

W The Last of Us niestety nie można było zagrać samemu, a na dodatek zaprezentowano ponownie demo z E3. Rzeczy który rzuciły mi się w oczy na pokazanym fragmencie to: dość często występujące zagadki środowiskowe (wymagające dokładnego rozglądania się po lokacjach); całkiem duża powtarzalność otoczenia (trudno stwierdzić na ile odzwierciedla to całą grę) oraz szybka utrata życia przez naszego bohatera w bezpośrednich starciach - wygląda więc na to, że osoby szukające w grach wyzwania znajdą tu coś dla siebie.

PlayStation All-Stars Battle Royale zapowiada się na ciekawą choć chaotyczną produkcję. Kto nie chciałby w jednej bijatyce zagrać takimi postaciami jak Sackboy, Dante, Big Daddy, Sly Cooper, Cole MacGrath, Nathan Drake i innymi? Z pewnością nie wiele osób z Was. Każdy z wymienionych i dostępnych w grze bohaterów będzie posiadał kilka charakterystycznych dla siebie umiejętności, a oprócz tego z czasem będzie mógł skorzystać z potężniejszych specjalnie animowanych ultra ataków.

Square Enix
Nowy Hitman (z podtytułem Rozgrzeszenie) najprawdopodobniej zadowoli fanów serii. W każdym razie jest na to duża szansa głównie ze względu na 5 poziomów trudności, wiele możliwości przejścia danej misji i wiarygodnie odwzorowane zachowanie tłumu. Odrobinę zmartwiło mnie AI policjantów na jedynym dostępnym na targach poziomie trudności, ale trzeba mieć nadzieję, że albo zostanie to poprawione, albo było to tylko ułatwienie “normalu”.

W Sleeping Dogs zagrałem jedynie z ciekawości jako, że był to już dzień polskiej premiery. Gra nie powaliła mnie wizualnie na PS3, ale jej siła może leżeć w mocnym akcencie postawionym na walkę wręcz prowadzonego bohatera oraz free roaming podobny chociaż do tego z gier serii Assassin’s Creed.

Moje nastawienie do odświeżenia Tomb Raidera od pierwszych informacji o grze zmieniało sie już kilka razy. Po ujawnieniu tego projektu bardzo pozytywnie przyjąłem zmianę wizerunku Lary. Publikacji pierwszych filmików towarzyszyło w moim przypadku lekkie rozczarowanie bo wyglądało na to, że w dużym stopniu gra przechodzi się sama (duże natężenie QTE). Na szczęście fragment pokazany na gamescomie utwierdził mnie w przekonaniu, że może to być bardzo dobra gra, a moje wcześniejsze wątpliwości nie muszą być słuszne. W Tomb Raiderze znajdzie się miejsce i dla sekwencji zręcznościowych i dla zagadek logicznych i dla rozwoju bohaterki. Lara porusza się w sposób bardzo wiarygodny. Nie jestem do końca przekonany czy twórcy odrobinę nie przesadzili z tym jak często Lara musi dostawać w kość - cierpi na tym troszkę realizm, ale dobrze wiemy, że grom daleko do realizmu. Dla mnie w każdym razie po tych targach Tomb Raider to jeden z niewielu tytułów must have.


poprzednia stronanastępna strona


Ubisoft
Assassin’s Creed III wprowadzi do serii bitwy morskie. Na targach można było przetestować jedną z takowych na konsoli Wii U. Wydaje się, że same bitwy będą ciekawym urozmaiceniem rozgrywki. Jeśli natomiast chodzi o Wii U... Akurat w tym fragmencie kontroler nowej konsoli Nintendo mógł być wykorzystany do wyświetlania minimapy i zmiany na ekranie dotykowym rodzaju kul wystrzeliwanych przez nasz okręt. Sam kontroler wydał mi się bardzo nieporęczny i na dłuższą metę “męczący” w eksploatacji, ale miałem go w rękach zbyt krótko żeby stwierdzić to na pewno. Jak zwykle w otoczeniu targowym dostępny był także tryb multiplayer, ale nie udało mi się w niego zagrać. Oprócz pełnoprawnej kontynuacji AC udostępniono również Assassin’s Creed III: Liberation na PlayStation Vita. Co pewnie już nikogo nie dziwi - produkcja na konsolce Sony wygląda bardzo ładnie pod względem graficznym. Większość mechanizmów rozgrywki udanie przeniesiono z dużych konsol i uzupełniono je o możliwość wykorzystania ekranu dotykowego i tylnego panelu np. w celu wiosłowania.

Inną grą, którą można było przetestować na Wii U było Zombie U. Na gamescomie pokazano tryb single. Możliwości kontrolera wykorzystywane są tutaj do skanowania otoczenia, wyświetlania minimapy i zawartości plecaka czy szybkiego wyboru broni. Demo zaprezentowane na targach było wymagające. Naszym zadaniem było kierowanie postacią, której celem było przetrwanie wśród zombie. Jakież to oryginalne... Po raz kolejny nie miałem dobrych odczuć dotyczących kontrolera Wii U - nie trzymało mi się go komfortowo i nie ułatwiał on rozgrywki, ale tak jak napisałem wcześniej może to być kwestia przyzwyczajenia.

Nowe urządzenie Nintendo doskonale sprawowało się natomiast w Rayman Legends. W takich grach wykorzystanie kontrolera Wii U może mieć sens. Osoba z nim w rękach pomaga osobie grającej na normalnym padzie przykładowo poprzez dotykanie podświetlonych elementów otoczenia w celu utworzenia przejścia, przecinanie lin blokujących etap, czy nawet neutralizację prostszych przeciwników. Gra doskonale sprawdza się w trybie kooperacji i zarówno młodzi jak i starsi gracze będą się w niej bawić doskonale.

Z Far Cry 3 można było rozegrać demo prezentowane na E3. Sprawy nie ułatwiały polecenia przeznaczone na Xboxa 360 przy grze klawiaturą i język niemiecki. Ponadto zagrałem w jedną potyczkę multiplayer polegającą na obronie i ataku wyznaczonych na mapie punktów, a następnie na utrzymaniu się na wskazanej pozycji. Generalnie rzecz ujmując nie było to doświadczenie powalające na kolana.

Kolejna część Splinter Cella o nazwie Blacklist ma być najbardziej ambitną grą serii. Akcja toczyć sie będzie 3 miesiące po wydarzeniach z Conviction i powróci wiele mechanizmów wykorzystanych w poprzedniku takich jak chociażby umiejętność „mark and execute”. Prezentowany fragment wyglądał bardzo efektownie, ale jak na Splinter Cella na ekranie działo się dużo, nie wiem czy nie za dużo. Osoba prezentująca demo nie była mi w stanie powiedzieć dlaczego Sam Fisher wygląda na młodszego w stosunku do poprzedniej części. Zostałem natomiast zapewniony, że misje rozgrywać się będą zarówno przy świetle słonecznym jak i w nocy.

Warner Bros
Widać, że za grę Injustice: Gods Among Us odpowiedzialne jest studio NetherRealm mające w swoim dorobku Mortal Kombat. Jest tak za sprawą wielu podobnych rozwiązań w obu tych produkcjach takich jak sposoby wyprowadzania ataków, rzuty i ultra ataki. Czy jednak te aspekty razem z bohaterami m.in. takimi jak Harley Quinn, Wonder Woman, Flash i Superman będą w stanie zatrzymać graczy na dłużej? Za wcześnie by to stwierdzić.


poprzednia stronanastępna strona


Produkcje MOBA nie są popularne ani szczególnie rozwijane na konsolach. Za sprawą Guardians of Middle-Earth, czyli gry na licencji Władcy Pierścieni może się to zmienić. Mamy tu wiele elementów, którym sukces zawdzięcza League of Legends. Do dyspozycji oddani zostali ciekawi bohaterowie (np. Gollum, Sauron, Galadriela) ze zróżnicowanymi umiejętnościami. Gra prezentuje się przyzwoicie w sensie wizualnym, a sterowanie zostało udanie przystosowane do pada. Guardians of Middle-Earth z pewnością nie zagrozi pozycji LoL’a, ale może być dla niego niezłą alternatywą na Xboxie 360 i PlayStation 3.

LEGO Lord of the Rings ma natomiast szansę zostać najlepszą częścią gier Traveller’s Tales. Wizualnie nie wiele się zmieniło (na targach gra wyglądała lepiej na Xboxie 360 niż na PlayStation 3). Nie zrezygnowano z humorystycznych wstawek. Jednak od tej części bohaterowie poza swoim charakterystycznym pomrukiwaniem będą też mówić, a sceny z filmu mają być odwzorowane w cutscenkach - w bitwie o Helmowy Jar prezentowanej na targach było to np. znane z filmu przybycie Gandalfa z odsieczą jeźdźców Rohanu.

Luźne wnioski
Gamescom 2012 odwiedziło 275 tysięcy zwiedzających. Jest to taka sama liczba jak rok temu. Mimo faktu, że na targach (przynajmniej oficjalnie) zabrakło Microsotu i Nintendo jest to zatem spory sukces organizatorów. Pod względem merytorycznym można by jednak oczekiwać odrobinę więcej bo w większości prezentowane fragmenty były już wcześniej znane chociażby z targów Electronic Entertainment Expo. Tak długo jak to się nie zmieni trudno będzie targom w Koelnmesse zbliżyć się rangą do odpowiednika z Los Angeles. Nie ulega jednak wątpliwości, że gamescom jest wielkim świętem, świętem, w którego atmosferze odnajduję się doskonale i jeżeli nic nie stanie na przeszkodzie za rok pojawię się w Kolonii ponownie.

poprzednia strona

Autor:

Night_Wolf


 

||
Video 1883
||

Review, Trailers, Best Productions




Pora na Wasze komentarze:


||

Witaj niezarejestrowany, możesz dodać swój komentarz, jednak ten będzie widoczny po akceptacji przez moderatora. Zaloguj się aby dodać komentarz bez czekania:



Nick:

||


Tylko zarejestrowani użytkownicy mają odblokowane wszystkie funkcje serwisu (w zależności od poziomu).

Zachęcamy do rejestracji, zalogowania lub przypominacza hasła. Osoby zalogowane są premiowane m.in. brakiem wyświetlania reklam w serwisie i gwarantujemy brak spamu na poczcie. Zarejestrowani maja dostep do serwisu w wyzszej jakosci.




Nintendo GamersGate IQ Publishing Cenega City-Interactive Techland
Nasz serwis wciąż ewoluuje, cały czas szukamy miejsca w internecie, które nie wypełniają inne serwisy. Na początek próbujemy otworzyć się i zjednoczyć z naszym serwisem inne strony tematyczne. Jeżeli jesteś w redakcji dobrego ale niezbyt popularnego serwisu - skorzystaj z naszego darmowego programu promocji takich serwisów! Szczegóły dostaniesz po rejestracji i wysłaniu wniosku o Współpracę za pomocą tego formularza