frame
zarejestruj
Miodny.PL Logo























Nie masz uprawnień redakcyjnych!

Dlaczego nasze serwisy wykorzystuja pliki cookies?
Uzywamy w celach statystycznych, reklamowych oraz autoryzacyjnych. Zawsze mozesz zastrzec cookies w swojej przegladarce. Jesli nie to pamietaj, ze m.in. nasza strona korzysta z tej technologii...


archiwum
Data: 2008-11-07, autor: Mantis, dotyczy: PS3

Zapowiedź Heavy Rain


Ostatnio zastanawiałem się nad fenomenem pewnej gry. Piszę tutaj
||
Heavy Rain
||
jak już się domyślacie o Heavy Rain. Dwa lata temu na imprezie zwącej się E3 światło dzienne ujrzał najnowszy projekt dżentelmenów z Francji. Quantic Dream pokazało wtedy jedynie demo techniczne zatytułowane "The Casting". I w skróci mówiąc nasz mały światek graczy może nie tyle co oszalał, ale na pewno podskoczyło każdemu ciśnienie. Zachwyciła oczywiście mimika twarzy, choć dla mnie uśmiech był troszkę sztuczny. Niemniej sama scena nie trafi do końcowej produkcji. Tym samym deweloper nic nie pokazał, a jednak w świadomości graczy zastał się tytuł Heavy Rain.

Czas mijał, a nowych wieści o grze było jak na lekarstwo. Ktoś tam coś powiedział, inny zaprzeczył, a jeszcze inny potwierdził. Wszystko to stanowiły mało istotne szczegóły. W końcu w wakacje ukazały się nowe fotki, oczywiście też nam nic nie mówiące, niemniej grafika zachwycała. To wszystko nadal było niczym, wręcz taka przysłowiową wielką ciszą przed burzą. A w tym przypadku taką naprawdę ogromną, ogromniastą ciszą przed burzą. Bo przepraszam za słownictwo, ale cholera na GC deszcz się rozpadał jak nigdy dotąd. Heavy Rain uderzyło w nas w najmniej spodziewanym momencie i tytułowy "Ciężki Deszcz" przygniótł mnie swym ogromem. Co jednak najbardziej zabawne i tym razem pokazana scena nie zostanie wprowadzona do gry, a w najlepszym razie posłuży jako demo do ściągnięcia. Więc znowu nic o grze nie wiemy, co nie przeszkadza by zachwyty na jej temat sypały się z każdych stron. I słusznie, bo zapowiada się tytuł bardzo ambitny i dorosły, niepowtarzalny i nietuzinkowy.

Za produkcją tego dzieła stoi David Cage i to ten pan tak skutecznie wodzi wszystkich za nos. Zdecydowanie można nazwać go wizjonerem naszego przemysłu. Ale to nie o nim ma opowiadać tekst, więc powróćmy do samej gry. Prezentacja na GC ukazała nam jak mniej więcej ma wyglądać rozgrywka. Oczywiście w pierwszym momencie zwracamy uwagę na rewelacyjną szatę graficzną i trudno myśleć o czymś innym, gdy na ogromnym ekranie widzi się tak szczegółowo wykonaną twarz postaci. Ale dobra stop, o grafice rozpiszę się później, teraz zajmijmy się tym czym gra ma zamiar nas bawić. Nie myśląc już o wykonaniu zwracam w pierwszej kolejności na ciekawą pracę kamery, która moim skromnym zdaniem wraca do korzeni gatunku. Na obecnej generacji w dobie przeważających strzelanek przywykliśmy do kamery zawieszonej gdzieś za plecami bohatera co jest wynikiem pójścia na pewien kompromis. Z jednej strony dostajemy bardzo wygodną w graniu perspektywę, ale z drugiej filmowy klimat gdzieś się ulatnia. W Heavy Rain mamy coś na wzór starych części Resident Evil, bo i tutaj kamera przedstawia akcję z różnych, wręcz nietypowych dla gier ujęć, a z bardzo filmową naleciałością. Z tą jednak kluczową różnicą, że ciągłe najazdy i poruszanie się obiektywu po planszach wygląda niczym prawdziwy film.

Prowadzenie akcji w wyżej opisany sposób jednak mimo wszystko zostało skutecznie wypchnięte przez obecny model, a to za sprawą nie wygodnego sterowania. David Cage dostrzegł ten problem i bez większej trudności, zmieniając całkiem obowiązujące kanony. Tym samym wywołując małą rewolucję w moim mniemaniu. W Heavy Rain za ruch do przodu odpowiada wciśnięcie R2, więc nagła zmiana ustawienia kamery nie zdezorientuje gracza. A cel wędrówki będzie wytyczać odpowiednie nacelowanie wzroku naszej bohaterki. O co chodzi? Już tłumaczę ? lewy analog niegdyś odpowiedzialny za sterowanie teraz sprawuję odmienną rolę. Za jego pomocą będziemy obracać głową postaci, co w konsekwencji przy większych obrotach sprawia, że porusza się cały tułów. Animacja ta zabija na miejscu, a człowiek uświadamia sobie, że gry wkraczają w nową generacje. Ale dobra powracamy do sterowania. Więc jak już nakierujemy na jakąś stronę wzrok i dociśniemy R2 to realnie zaobserwujemy ruch w tym kierunku. Owa funkcja kierowania wzrokiem sprawdza się również jako dopełnienie rozgrywki. Chodzi o to bowiem, że w sytuacji gdy stoimy między kanapą, a stolikiem nie musimy obrócić całą postacią by na przykład sprawdzić co jest na jednym bądź drugim obiekcie. Wystarczy nakierować wzrok na kanapę, a pojawi się ikona czy chcemy na niej usiąść. Nakierujemy wzrok na stolik, a gra zapyta się czy chcemy sprawdzić co jest na stoliku. Teraz już nie będzie wystarczało stanie przy jakimś obiekcie by go zebrać, bo w Heavy Rain autentyczne będzie trzeba ten obiekt widzieć i się na niego patrzeć. W grze dodatkowo pojawiła się czułość z jaką będziemy wykonywać dane czynności, a to za sprawą drugiej gałki analogowej. Niby już taka stara technologia, a jednak ludzie potrafią co rusz wymyślać nowe, genialne zastosowania. I tu objaśnię to na pierwszym przykładzie jaki również ujawnił nam sam deweloper. Gdy stojąc przy skrzynce pocztowej bohaterka nakierowała wzrok na owy obiekt pojawiła się ikonka czy chcemy zajrzeć do środka. Aby to wykonać trzeba zakwestionować swoje zdanie ruchem gałki analogowej i w tej zależności gdy szybko szarpniemy gałką to i owa czynność szybko zostanie wykonana na ekranie. Jednak trzeba pamiętać, że w sytuacjach gdy będzie zależało nam na ciszy nie będziemy działać szybko, co równa się z pewnym hałasem. Powróci system QTE, czyli naciskanie pewnego przycisku na padzie gdy to będzie konieczne, a dodatkową system ten zasili wykorzystanie sensorów ruchu w padzie od PS3. Celowo pominąłem jednak same wydarzenia jakie można ujrzeć w prezentacji by nie zdradzić Wam za wiele, bo to trzeba zobaczyć na własne oczy. Dostajemy grę z bardzo filmowym klimatem, z dorosłym wręcz klimatem. Takiej gry zdecydowanie jeszcze nie było nigdy.


następna strona


Trudno zacząć mi ten akapit, bo co niby mam napisać? Grafika rządzi i wymiata, jest to najładniejszy tytuł z obecnie zapowiedzianych na rynku? W sumie jest to prawda, ale tylko połowiczna, bo moim zdaniem Havy Rain stoi na poziomie Killzone 2. Dobra, ale co takiego wzbudziło mój zachwyt? Można zacząć od wcześniej wspomnianego wykonania twarzy głównej bohaterki. Jak już za pewne wiecie jest to kobieta, może nie nachalnej urody, ale na pewno nie można jej przez to narzucić sztuczności. Na jej głowie można zaobserwować nawet pojedynczy włos, który idealnie działa z prawami fizyki i natury. Oczy wyglądają jak prawdziwe. Uwzględniono wszystko, począwszy od małych żyłek, a na śluzówce ocznej skończywszy. Usta, nos, faktura twarzy, cała mimika oddano z ogromnym pietyzmem. A to tylko zachwyty nad twarzą jednej postaci. Osiedla na które trafiamy wyglądają kapitalnie, deszcz w naturalny sposób spływa po ścianach budynków jak i po naszej postaci. Gałęzie drzew chwieją się poruszane przez wiatr. W tle widać latające gromady ptaków, za pewne szykujące się do odlotu. Wszystko wygląda obłędnie, a gdy dostajemy się do jednego z domów mój zachwyt sięga zenitu. Gry mają w sobie tą jedną dziwną zależność, że w większości z nich pomieszczenia takie jak małe pokoiki i korytarze wyglądają strasznie sterylnie. Mankament ten dotyka nawet takie tuzy jak Gears of War. Wchodzimy do pomieszczenia a tam jedna kanapa, na podłodze jakiś dywanik, obok lodówka i ewentualnie obrazek na ścianie, a do tego są to na ogół kwadratowe i prostokątne pomieszczenia. Wygląda to sztucznie, nie mam czegoś takiego, że to faktycznie kiedyś mogło służyć jako mieszkanie. Stare części Resident Evil i gry ze statyczną kamerą za czasów dziadka PSX radowały większą plastycznością pomieszczeń. A Heavy Rain wytycza wszystkim tym leniwym deweloperom nowe standardy. Mieszkanie ukazane w prezentacji bowiem zachwyca swoją dbałością o oddanie najdrobniejszych detali. Wygląda to kapitalnie! Nawet brak mi słów aby to opisać, to trzeba zobaczyć na własne oczy. A jeśli nie możesz tego zrobić, to rozejrzyj się po własnym pokoju i pomyśl, że Heavy Rain właśnie tak wygląda. Efekty świetlne, cieniowanie, teksturowanie to najwyższa liga i niespotykana do tej pory w żadnym innym tytule. Animacji postaci również nie mam nic do zarzucenia, bo stanowi najwyższą półkę. Jedynie na wyraźną prośbę kumpla przeczepię się do tego, że czasami przy przejściu z filmiku do właściwej gry nie widać na twarzy postaci tych emocji, które jeszcze przed chwilą były widoczne. Ale jak sami widzicie jest to mocne czepianie się na siłę, co jedynie pokazuje jak daleko zaszły dzisiejsze gry.


poprzednia stronanastępna strona


Heavy Rain jest obecnie najbardziej prze zemnie wyczekiwaną produkcją i bardzo trudno mi znieść myśl, że nieznana jest jeszcze nawet przybliżona data premiery, ale przynajmniej mam nadzieje, że w 2009 roku jeszcze będziemy mogli zagrać. Zapomniałem też napisać, że gra całkowicie ma zerwać z liniową rozgrywką, a jej rozwój w pełni ma kierować gracz swoimi poczynaniami. Nawet śmierć bohaterki ma nie zakańczać historii, a każdy nasz ruch odnajdzie swoje odzwierciedlenie w przyszłości. Więc jak sami widzicie warto mieć PLAYSTATION3, choćby nawet dla tej jednej gry.

poprzednia strona

Autor:

Mantis


 

||
Video 1138
||

GC 09: For Love Trailer


Rewelka, must have na PS3!...
||
Video 1137
||

GC 09: Developer Walkthrough Pt. 3

||
Video 1136
||

GC 09: Developer Walkthrough Pt. 2

||
Video 1135
||

GC 09: Developer Walkthrough Pt. 1

||
Video 1009
||

Exclusive Lagoon Gameplay

||
Video 1008
||

Exclusive Gameplay Part II

||
Video 1007
||

Exclusive Gameplay Part I

||
Video 1006
||

New Character Interviewhe

||
Video 1005
||

Death and Thought System Interview

||
Video 940
||

GC 2008: First Gameplay Trailer


Deszcz i dom tak realny......



Pora na Wasze komentarze:


||

Witaj niezarejestrowany, możesz dodać swój komentarz, jednak ten będzie widoczny po akceptacji przez moderatora. Zaloguj się aby dodać komentarz bez czekania:



Nick:

||


Tylko zarejestrowani użytkownicy mają odblokowane wszystkie funkcje serwisu (w zależności od poziomu).

Zachęcamy do rejestracji, zalogowania lub przypominacza hasła. Osoby zalogowane są premiowane m.in. brakiem wyświetlania reklam w serwisie i gwarantujemy brak spamu na poczcie. Zarejestrowani maja dostep do serwisu w wyzszej jakosci.




Nintendo GamersGate IQ Publishing Cenega City-Interactive Techland
Nasz serwis wciąż ewoluuje, cały czas szukamy miejsca w internecie, które nie wypełniają inne serwisy. Na początek próbujemy otworzyć się i zjednoczyć z naszym serwisem inne strony tematyczne. Jeżeli jesteś w redakcji dobrego ale niezbyt popularnego serwisu - skorzystaj z naszego darmowego programu promocji takich serwisów! Szczegóły dostaniesz po rejestracji i wysłaniu wniosku o Współpracę za pomocą tego formularza